marți, 3 ianuarie 2017

Slugărnicia Robilor

Știu din copilărie -și cunosc exemple concrete- că Robii religioși făceau eforturi deosebite pentru a-și exprima și a-și evidenția în chip spectaculos încovrigarea, țintind la recunoașterea de către comunitate a mîndriei ”înălțătoare”. Chiar dintre rudele familiei noastre veneau trei-patru bătrîne în vizită, ”pe la voi”, fiindcă se aflau… în trecere, dar cînd rămîneau numai cu mama, pe care o știau miloasă și gata să le izbăvească, își rosteau scopul ascuns, nesfiindu-se de prezența mea, căci mă vedeau total absorbit (eram un prefăcut talentat) de preocupările mele foarte importante: ”dă-mi, fa, doi-trei creițari, că vine urgia și n-am deloc să-i dau afurisitului ăla de popă” și, dacă răspunsul nu venea rapid, lăsîndu-se tărăgănat, reduceau prețuirea mîndriei ”sau măcar un porumb (era banul de un leu cu porumb pe el), că ai văzt ce face: ne povestește peste tot un an întreg…” Nu plecau niciodată cu mîna goală și, cu lumini în priviri și glasuri melodioase, pășeau mărunt și rapid îndepărtîndu-se mulțumind; mai veneau peste un an sau cînd le trebuia ”un ciur de mălai sau tărîțe, că n-am cu ce îngroșa urzicilii”. Dacă nu făceau rost de creițari pentru ziua urgiei, plecau de-acasă și, peste o vreme, cînd aveau în colțul basmalei bănuții salvatori ai mîndriei, chiar dacă lăsau acasă copiilor urzicilii ne-ngroșate, ieșeau în fața afurisitului, la slujbă într-o pauză și, desfăcînd cîrpa, întindeau diploma de onoare și se produceau tînguitor, ca s-audă cît mai mulți, cerînd iertare: ”am fost plecată și n-am putut ajunge la timp, știți, cum se întîmplă…”. Uitați-vă la Robii din internet: nu există nicio intervenție fără exprimarea ”mîndriei” de slugă, care este cu atît mai pronunțată cu cît Robii sînt mai cu fală: studii, inclusiv superioare, și titluri, mai ales științifice, funcții înalte, averi nemăsurate… 3 ianuarie 100 e.d./ 2017. Prof. Gheorghe UNGUREANU

Niciun comentariu: